Vennootschapsbelasting in de VAE
Praktische begeleiding bij vennootschapsbelasting, aangiften en fiscale verplichtingen in de VAE
Vennootschapsbelasting maakt inmiddels een belangrijk onderdeel uit van de fiscale verplichtingen voor ondernemingen in de Verenigde Arabische Emiraten.
De wetgeving is van toepassing op het merendeel van de ondernemingen in de VAE, waaronder bedrijven die in een Free Zone zijn gevestigd. Onder bepaalde omstandigheden kunnen ook buitenlandse ondernemingen en natuurlijke personen die zakelijke activiteiten in de VAE verrichten onder de vennootschapsbelasting vallen. Of en hoeveel vennootschapsbelasting verschuldigd is, hangt onder meer af van de activiteiten, belastbare winst, rechtsvorm en eventuele Free Zone-status van de onderneming.
Tarieven vennootschapsbelasting in de VAE
Voor de meeste belastingplichtige ondernemingen gelden momenteel de volgende tarieven:
Voor bepaalde ondernemingen en situaties kunnen afwijkende regels of aanvullende bepalingen gelden.
Ondernemingen en andere belastingplichtigen die onder de vennootschapsbelasting in de VAE vallen, moeten zich registreren bij de Federal Tax Authority (FTA) en ontvangen vervolgens een Corporate Tax Registration Number. Dit geldt in beginsel ook voor rechtspersonen die in een UAE Free Zone zijn gevestigd, met inachtneming van de daarvoor geldende regels en uitzonderingen.
Ook natuurlijke personen kunnen registratieplichtig zijn wanneer zij in de VAE een onderneming of zakelijke activiteit uitoefenen en hun totale omzet uit deze activiteiten meer dan AED 1 miljoen per kalenderjaar bedraagt.
Salarisinkomsten, persoonlijke beleggingsinkomsten en daarvoor kwalificerende inkomsten uit particuliere vastgoedinvesteringen worden voor dit doel niet als bedrijfsinkomsten beschouwd. NHBC beoordeelt welke registratieverplichtingen voor u van toepassing zijn en kan de volledige registratie via het EmaraTax-platform van de FTA verzorgen.
Aangifte vennootschapsbelasting
De aangifte vennootschapsbelasting moet in de regel binnen negen maanden na afloop van het betreffende belastingtijdvak worden ingediend. Eventueel verschuldigde vennootschapsbelasting moet binnen dezelfde termijn worden betaald. Een onderneming met een boekjaar dat eindigt op 31 december 2025 moet de aangifte bijvoorbeeld uiterlijk op 30 september 2026 indienen en de eventueel verschuldigde belasting uiterlijk op die datum betalen.
Onze begeleiding bij de aangifte kan onder meer bestaan uit:
Vennootschapsbelasting voor Free Zone-ondernemingen
Er wordt regelmatig vanuit gegaan dat ondernemingen in een UAE Free Zone automatisch onder het 0%-tarief voor vennootschapsbelasting vallen. Dat is niet het geval.
Free Zone-ondernemingen vallen in beginsel onder de vennootschapsbelasting in de VAE en moeten zich doorgaans registreren en jaarlijks aangifte doen. Een onderneming die voldoet aan de voorwaarden voor een Qualifying Free Zone Person kan in aanmerking komen voor:
Om voor het 0%-tarief binnen het Free Zone-regime in aanmerking te komen, moet aan verschillende wettelijke voorwaarden worden voldaan. Deze hebben onder meer betrekking op:
Of inkomsten daadwerkelijk voor het 0%-tarief in aanmerking komen, is onder meer afhankelijk van de aard van de activiteiten, de betrokken partijen, waar de activiteiten worden uitgevoerd en de herkomst van de inkomsten.
NHBC kan uw bedrijfsactiviteiten en structuur beoordelen en nagaan of uw onderneming in aanmerking kan komen voor toepassing van het Free Zone Corporate Tax-regime.
Small Business Relief
Small Business Relief biedt kleinere ondernemingen in de VAE die aan de voorwaarden voldoen een vereenvoudigde behandeling voor de vennootschapsbelasting.
Na de verlenging die in augustus 2026 door het UAE Ministry of Finance is aangekondigd, kan Small Business Relief worden toegepast door daarvoor in aanmerking komende Resident Persons voor relevante belastingtijdvakken die eindigen op of vóór 31 december 2029, mits aan de geldende voorwaarden wordt voldaan. De omzetgrens blijft AED 3 miljoen.
Om in aanmerking te komen, mag de omzet niet hoger zijn dan AED 3 miljoen in het betreffende belastingtijdvak én in eerdere belastingtijdvakken die binnen de toepasselijke periode vallen.
Wanneer rechtsgeldig voor Small Business Relief wordt gekozen, wordt de onderneming voor het betreffende belastingtijdvak geacht geen belastbaar inkomen te hebben. Daarnaast gelden bepaalde vereenvoudigingen voor de fiscale verplichtingen.
Small Business Relief is echter niet beschikbaar voor Qualifying Free Zone Persons en bepaalde ondernemingen die onderdeel zijn van grote multinationale groepen. Belangrijk is dat toepassing van Small Business Relief de verplichting tot het indienen van een aangifte vennootschapsbelasting in beginsel niet laat vervallen. De keuze voor de regeling moet als onderdeel van de aangifte worden gemaakt.
NHBC kan beoordelen of uw onderneming voor Small Business Relief in aanmerking komt en of toepassing van de regeling in uw situatie passend is.
Gelieerde partijen & Transfer Pricing
De vennootschapsbelasting in de VAE bevat regels voor transacties tussen gelieerde partijen en verbonden personen. Deze transacties moeten in beginsel plaatsvinden onder voorwaarden die vergelijkbaar zijn met die tussen onafhankelijke partijen.
Dit kan onder meer betrekking hebben op:
Controle van uw vennootschapsbelasting
Een periodieke controle kan fiscale aandachtspunten aan het licht brengen voordat de aangifte vennootschapsbelasting wordt ingediend of voordat deze bij een eventuele controle door de FTA naar voren komen.
Vennootschapsbelasting voor internationale ondernemingen en concernstructuren
Ondernemingen die internationaal actief zijn of onderdeel uitmaken van een concern kunnen te maken krijgen met aanvullende fiscale vraagstukken in de VAE.
Deze kunnen onder meer betrekking hebben op:
Voor grote internationale ondernemingen kunnen daarnaast aanvullende internationale belastingregels gelden, waaronder het Pillar Two-regime. NHBC kan de fiscale aandachtspunten binnen uw UAE-structuur in kaart brengen en de benodigde werkzaamheden coördineren met gespecialiseerde belastingadviseurs wanneer grensoverschrijdend of internationaal fiscaal advies vereist is.
Geïntegreerde ondersteuning bij boekhouding en vennootschapsbelasting
Een correcte aangifte vennootschapsbelasting begint bij een betrouwbare en goed bijgehouden financiële administratie.
Omdat NHBC zowel boekhouding, accounting, financiële rapportages als ondersteuning bij vennootschapsbelasting verzorgt, kunnen wij de fiscale positie van uw onderneming gedurende het gehele boekjaar volgen. Hierdoor sluiten de financiële administratie, jaarcijfers en belastingaangifte goed op elkaar aan.
Dit verkleint de kans op verschillen tussen:
U kunt NHBC uitsluitend inschakelen voor uw vennootschapsbelasting, maar het is uiteraard ook mogelijk om deze dienstverlening te combineren met onze boekhoudkundige en financiële dienstverlening.